دلایل رونق چاپ کارت pvc

دلایل , رونق , چاپ , کارت با 0 نظر

دلایل رونق چاپ کارت pvc

کارت‌های pvc در زندگی ما نقش مهمی دارند و با توجه به ویژگی‌هایی از جمله دوام و انعطاف کاربردهای وسیعی پیدا کرده‌اند.

کارت‌های pvc که از نوعی پلاستیک بنام پلی وینیل کلراید تهیه شده است؛ نه تنها در چاپ کارت‌های بانکی و اعتباری، حتی در چاپ انواع کارت شناسایی و ویزیت هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. رونق چاپ کارت pvc به دلیل ویژگی‌های این جنس کارت است؛ که در ادامه به برخی از مزایای آن‌ها اشاره شده است.

 

مزایای کارت pvc

 

- قابلیت انعطاف‌پذیری

 

- دوام و ماندگاری بسیار بالا

 

- مقاوم در برابر سایش و شکستن

 

- ضد آب و ضد رطوبت

 

- مقاوم در برابر حرارت و فشار

 

- کیفیت چاپ بالا و نمایش رنگ‌ها به بهترین شکل ممکن

 

- ۱۰۰% قابلیت بازیافت

 

- قابلیت هوشمند سازی

 

انواع کارت pvc

 

کارت‌های پی‌وی‌سی انواع مختلفی دارند که بسته به ویژگی‌هایی که دارند در موارد گوناگونی به کار می‌روند. به‌صورت کلی می‌توان کارت‌های pvc را در چهار دسته کارت پی‌وی‌سی ساده، کارت پی‌وی‌سی مایفر، کارت پی‌وی‌سی مغناطیسی و کارت پی‌وی‌سی RO قرار داد. این کارت‌ها هم ازلحاظ ظاهری و هم قابلیت‌هایی که دارند با یکدیگر تفاوت دارند و به نسبت آن‌ها کارایی خاصی دارند. معمولاً از این کارت‌ها برای چاپ انواع کارت تخفیف، کارت شناسایی، کارت ویزیت، کارت باشگاه مشتریان، کارت هدیه، چاپ کارت پرسنلی و از این قبیل کارت‌ها استفاده می‌شود.

 

کارت پی‌وی‌سی ساده

 

این دسته از کارت‌ها را می‌توان در رنگ‌های مختلفی از جمله کارت PVC سفید، مشکی، قرمز، طلایی، نقره‌ای و … یافت. همچنین کارت‌های PVC در ضخامت‌های گوناگونی تولید می‌شوند که رایج‌ترین آن‌ها کارت‌هایی با ضخامت ۳۰۰ میکرون، ۵۰۰ میکرون و ۷۶۰ میکرون است. مقاومت کارت‌ها به ضخامت آن‌ها بستگی دارد و بدن شک می‌توان گفت کارت پی‌وی‌سی ۷۶۰ میکرون دوام بیشتری نسبت به کارت ۳۰۰ میکرون دارد. البته لازم به ذکر است که در میان مصرف‌کنندگان این کارت‌ها، استفاده از کارت PVC با ضخامت ۷۶۰ میکرون رایج‌تر است و مشابه کارت‌های بانکی است.

 

کارت مایفر

 

کارت pvc مایفر جزو کارت‌های هوشمند بدون تماس می‌باشد و در لایه‌های درونی آن یک چیپست یا تراشه درج شده است. این کارت از دسته کارت‌های RFID است که یک چیپست و یک آنتن دارد که دورتادور آن کشیده شده است. حافظه کارت مایفر قابلیت ذخیره‌سازی اطلاعات را دارد، به‌عنوان‌مثال می‌توان روی آن اثرانگشت ذخیره کرد. برای خواندن این اطلاعات باید از ریدر مایفر استفاده کرد. این ریدر نوعی دستگاه کارت‌خوان مخصوص کارت‌های مایفر است. همان‌طور که اشاره شد کارت‌های مایفر غیر تماسی هستند یعنی جهت تبادل اطلاعات کارت با ریدر نیازی به تماس فیزیکی نیست و این کار از یک‌فاصله مشخص و از طریق امواج رادیویی انجام می‌شود. در واقع دارنده این کارت با همراه داشت آن در هنگام عبور از فاصله خاصی از ریدر، شناسایی می‌شود و نیازی به تماس کارت با دستگاه ندارد.

 

کارت RO

 

کارت R/O جزو کارت‌های هوشمند بدون تماس است و همان‌طور که از نامش مشخص است حافظه‌ای فقط خواندنی دارد و دارای فرکانس کاری ۱۲۵ کیلوهرتز است؛ یعنی فقط یک‌بار می‌توان اطلاعات را داخل حافظه آن ذخیره نمود و بارها آن را خواند. آنتنی که روی کارت‌های مذکور تعبیه شده است دایره‌ای شکل بوده و درون حافظه آن‌یک کد ثابت ۱۰ رقمی درج می‌شود که منحصر به فرد و ثابت است. برای خواندن اطلاعات درون این کارت‌ها می‌بایست از ریدر کارت RO استفاده نمود. این ریدر نیازی به تماس با کارت ندارد و قادر است از فاصله ۱۰ سانتی‌متری کد کارت را بخواند. از موارد استفاده این نوع کارت می‌توان به کارت عضویت، کارت پرسنلی، کارت دانشجویی، کارت تخفیف، کارت حضور غیاب، کارت شناسایی، کارت شهربازی و … اشاره کرد.

 

کارت مگنت یا مغناطیسی

 

این نوع از کارت‌های pvc از نوع کارت‌های هوشمند تماسی هستند. از آنجایی که قابلیت ذخیره‌سازی اطلاعات را دارند نوعی کارت هوشمند محسوب می‌شوند. یک نوار مغناطیسی روی لایه خارجی کارت قرار داده شده است که می‌توان اطلاعات را روی آن کدگذاری کرد. برای ذخیره‌سازی داده‌ها روی کارت مگنت می‌بایست از دستگاه کدگذار یا انکودر استفاده کرد. برای خواندن این اطلاعات نیز باید از ریدر مگنت یا همان دستگاه کارت‌خوان مخصوص کارت‌های مغناطیسی استفاده کرد.

 

چاپ کارت PVC

 

چاپ کارت‌های پی‌وی‌سی به دو صورت انجام می‌گیرد:

 

چاپ افست کارت PVC: از این روش برای چاپ در تیراژهای بالای هزار عدد با طرح ثابت استفاده می‌شود. این روش با استفاده از دستگاه چاپ دیجیتال و به دو صورت چاپ شیت و چاپ سینگل افست (یک کارت) صورت می‌گیرد. چاپ افست با سرعت بسیار بالایی انجام می‌گیرد و نتیجه آن دارای کیفیت و ماندگاری بسیار بالایی خواهد بود.

 

چاپ دیجیتال کارت pvc: از دیگر خدمات چاپ به شمار می‌رود که برای تیراژهای پایین (زیر ۱۰۰۰ عدد) مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش نیز خود به دو صورت روش مستقیم و غیرمستقیم انجام می‌گیرد. از چاپ دیجیتال در مواردی استفاده می‌شود که اطلاعات هر کارت با کارت دیگر تفاوت داشته باشد. به‌عنوان‌مثال چاپ کارت‌های شناسایی pvc باید به روش چاپ دیجیتال انجام گیرد زیرا در این کارت‌ها اطلاعات هر کارت پرسنلی با اطلاعات کارت پرسنلی دیگر متفاوت خواهد بود. از این روش می‌توان برای تهیه نمونه و یا چاپ محصولات به تعداد کم و با سرعت بالا استفاده نمود. این روش برای چاپ کارت شناسایی مناسب است.