کاربرد NFC در گوشیهای هوشمند چیست ؟

کاربرد , گوشیهای , هوشمند , چیست با 0 نظر

کاربرد NFC در گوشیهای هوشمند چیست ؟

 

هنوز تکنولوژی NFC حتی توی خارج از ایران هم خیلی جا نیفتاده است چه برسه به داخل، اگر شما توی مشخصات گوشی های هوشمند فناوری ان اف سی NFC رو ببینید و ندانید چه چیزی است موجب ناراحتی میشود پس با ما همراه باشید.

ان اف سی NFC مخفف عبارت Near Field Communication به معنی ارتباط از فاصله نزدیک هست، قبل از هر چیزی NFC یه استاندارده و تکنولوژی به حساب نمیاد ، منظور از تکنولوژی این است که چیزی نیست که تازه اختراع شده باشه یا مفهوم جدیدی از تکنولوژی یا الکترونیک باشه، ان اف سی یه استاندارده که از امواج رادیویی استفاده میکنه . NFC رو یه جورایی مثل بلوتوث در نظر بگیرید فقط فاصله در NFC نمی تونه بیشتر از چند سانتی متر باشه اما خب بلوتوث می تونه تا حدود ۱۵ متر رو هم جواب بده.


NFC برای ارتباط وایرلس بین دستگاه های مجهز طراحی شده. فاصله بین دستگاه ها می تونه تا ۱۰ سانتی متر باشد. ان اف سی روی باند فرکانسی ۱۳٫۵۶ مگاهرتز تنظیم شده و می تونه دیتا رو با سرعت بین ۱۰۶ تا ۴۲۴ کیلوبیت در ثانیه جابجا کند.


NFC ان اف سی چگونه کار می کند؟

اِن‌اف‌سی و (RFID (Radio Frequency IDentification گاهی به جای یک دیگر به کار می روند. اما در حقیقت NFC نسخه جدید تری از RFID است. امواج RFID می توانند بُرد بیشتری داشته باشند. مثلا در هنگام عبور از عوارضی با استفاده از این تکنولوژی شماره دستگاه پردازنده خودکار عوارض شما خوانده می شود. در حالی که برد ارتباطی اِن‌اف‌سی به ۴ اینچ محدود شده. این موضوع اِن‌اف‌سی را برای کاربرد های حساس مانند موارد استفاده از کارت اعتباری و یا ورود به محل های امنیتی بسیار کارآمد می کند.

NFC امکان برقراری ارتباط دو طرفه را به وجود می آورد در حالیکه RFID یک تکنولوژی خواندن یک طرفه است. انتقال عکس و کانکت ها بین وسایل رایج تریت کاربرد اِن‌اف‌سی می باشد.

در تکنولوژی NFC ما دو مدل دستگاه داریم . یه مدل دستگاه اکتیو یا فعال و یه مدل دستگاه پسیو Passive یا غیر فعال . دستگاه اکتیو یعنی برای کار کردن احتیاج به برق داره و دستگاه پسیو یعنی تا زمانی که نیازی بهش نباشه برق داخلش نیست . در همین ارتباط حتما پست قطعه اکتیو در الکترونیک و همچنین قطعه پسیو در الکترونیک رو بخونید.
در تکنولوژی ان اف سی NFC ، گوشی موبایل یه دستگاه اکتیو محسوب میشه چون باتری داره و برقش تامین میشه اما یه سری ” تگ TAG ” یا برچسب به اصطلاح داریم بهش میگن تگ NFC که پسیو هستن یعنی داخل خودشون باتری یا منبع تغذیه ندارن و برقشون رو از گیرنده یا فرستنده میگیرن . مثلا شما یه دونه از این تگ ها رو برمیدارید و اطلاعات یک محصول ( مثلا کفش ، روسری ، کتاب یا هرچی ) داخلش می ریزید ( ریختنش یه پروسه جداگونه داره که باید بعدا توضیح بدم ) ، حالا اگه یه نفر که گوشی هوشمند مجهز به NFC داره گوشیش رو نزدیک به این تگ کنه ، برق اون تگ ان اف سی از گوشی تامین میشه ارتباط برقرار و دیتا رد و بدل میشه ، مثلا شما از طریق اون تگ می تونید بفهمید که اون محصول چیه ، قیمتش چنده ، برای چه سالیه و …
در واقع یه آنتن یا سیم پیچ در گیرنده و یه آنتن در فرستنده تعبیه میشه . سیم پیچ یا آنتن اولیه درون ان اف سی خوان ( گوشی هوشمند ) و آنتن ثانویه هم در Tag جاساز میشه . موقعی که شما گوشی رو نزدیک Tag می کنید ، میدان مغناطیسی سیم پیچ اولیه به سیم پیچ درون Tag القا میشه و تبدیل به ولتاژ میشه ، اون ولتاژ برای تامین انرژی Tag استفاده میشه و تبادل دیتا شروع میشه . شکل زیر رو ببینید :

تگ NFC ان اف سی چیست؟

بالاتر تقریبا متوجه شدید که تگ ان اف سی چیه . شما واسه اینکه بتونید اطلاعات مربوط به یه محصول رو به مشتری یا هر شخصی نشون بدید باید اون اطلاعات رو داخل یه تگ Tag ان اف سی بریزید . این تگ یه چیزی مثل جاسوئیچی یا جاکلیدی می مونه که داخلش مدار الکترونیکی وجود دارد. تگ ان اف سی معمولا پسیو طراحی میشه یعنی داخل خودش باتری نداره و برقش رو از دستگاه ان اف سی خوان مثل گوشی تامین می کنه.
در شکل زیر نمونه ای از تگ ان اف سی NFC رو می بینید.

داخل تگ NFC ان اف سی یه آنتن ( سیم پیچ ) و یک عدد چیپ حافظه و کنترلر قرار داره . باورتون نمیشه که چقدر کوچیک طراحی میشه . شکل زیر رو ببینید:

حالا اگه می خواید ببینید که چیپ NFC و یا سیم پیچ ( آنتن ) NFC داخل گوشی کجاشه غکس زیر رو ببینید . تو تصویر زیر ، آنتن NFC رو زیر روکش باتری سامسونگ می بینید . سامسونگ آنتن NFC ان اف سی رو زیر روکش باتری گوشی های خودش قرار میده :

یا مثلا مدار کنترل کننده NFC ان اف سی رو می تونید توی شکل زیر ببینید:

کاربرد فناوری NFC ان اف سی
اِن‌اف‌سی بیشتر از هر چیزی با "کیف پول موبایل” در ارتباط است. ایده ای که تلفن هوشمند شما را جایگزین پول نقد و کارت های اعتباری‌تان خواهد کرد. بدین ترتیب با یک تپ بر روی موبایل می توانید پول خرید خود را پرداخت کنید. Google Wallet یا کیف پول گوگل یک مثال در این مورد است. شما می توانید اطلاعات کارتهای اعتباری خود را در گوگل والت ذخیره کنید و یک "کارت بانکی مجازی” دریافت کنید و با آن تمام خریدها و هزینه های خود را پرداخت کنید.

  • بلیط های مترو و اتوبوس و ژتون غذا در دانشگاه همگی نمونه هایی از کارت های مغناطیسی هستن که اساس کار NFC هست .
  •  با ان اف سی NFC گوشی شما تبدیل به کارت اعتباری میشه یعنی دیگه نیازی به حمل انواع کارت بانکی و مترو و اتوبوس نیست . از همون گوشی تون می تونید پول رو پرداخت کنید.
  •  با ان اف سی NFC می تونید بین دو تا گوشی که نزدیک به هم هستن فایل جابجا کنید . نمونه زندش اندروید بیم Android Beam هست.
  •  با ان اف سی NFC می تونید صدا رو از گوشی به یه اسپیکر بلوتوث منتقل کنید.
  •  با ان اف سی NFC می تونید درب منزل یا خودروی خودتون رو باز کنید.


 با استفاده از تگ ان اف سی می توانید گوشی خودتون رو کنترل کنید. یه تگ NFC رو جوری برنامه ریزی کنید که وقتی روی اون ضربه زدید ، وای فای گوشی رو روشن یا خاموش کنه ، صدای گوشی رو کم یا زیاد کنه ، روشنایی نمایشگر رو تنظیم کنه و … برنامه ریزی تگ با اپلیکیشن های مخصوصی انجام میشه.
 با ان اف سی NFC می تونید یخچال ، ماشین لباسشویی و بقیه لوازم خانگی مجهز به NFC رو کنترل کنید. مثلا تگ ان اف سی رو نزدیک ماشین لباسشویی بذارید و برنامه ریزی کنید تا فلان ساعت ماشین رو روشن یا خاموش کنه.
 استفاده از ان اف سی در تبلیغات شهری . مثلا یه پوستر تبلیغاتی می بینید که علامت NFC روش خورده ، با نزدیک کردن گوشی به اون پوستر مثلا نزدیکترین شعبه اون شرکت یا فروشگاه به شما اطلاع رسانی میشه.

توی تصویر بالا : روی پوستر نوشته ” من یک داستان برای شما دارم ” و طرف با نزدیک کردن گوشی خودش به جایی که توی پوستر مشخص شده می تونه اون داستان رو توی گوشی دریافت کنه ! این یکی از تبلیغات شرکت Samsung بوده.


فرق NFC با بلوتوث
بلوتوث و NFC با اینکه هر جفتشون به صورت بی سیم هستن و از طریق امواج الکترومغناطیسی کار می کنن اما سرعت انتقال دیتا در بلوتوث بیشتره .
توان مصرفی NFC خیلی کمتر از بلوتوث هست
بلوتوث برای انتقال دیتا احتیاج به هماهنگی و جفت سازی داره اما ان اف سی بدون نیاز به سینک شدن می فرسته .
بورد بلوتوث حدود ۱۵ متر اما بورد ان اف سی نهایتا زیر ۱۵ سانتی متر.
حالا شاید بعدا یه مقایسه تخصصی تر از فرق بلوتوث و ان اف سی نوشتم.


نکات ریز اما هم در مورد NFC:
تکنولوژی NFC قدرت شناسایی اطلاعات رو نداره یعنی اطلاعات رو تجزیه و تحلیل نمیکنه و این کار باید توسط اپلیکیشن یا سیستم عامل انجام بشه.
برای ارسال و دریافت اطلاعات از طریق NFC ، هر دو دستگاه باید به این تکنولوژی مجهز باشند.
امواج NFC برای بدن ضرر ندارن یا انقدر کمه که قابل صرفنظر کردنه . چون هم بورد کمی داره هم سیگنال ضعیفی.
از ان اف سی در ایران هم استفاده میشه و شرکت های مختلفی دارن روی این مسئله کار میکنند


نتیجه‌گیری
با توجه به مباحث مطرح شده ممکن است فناوری ارتباط میدان نزدیک (NFC) از نظر کاربران چیز خیلی جذاب و نوآورانه‌ای نباشد و فقط یک توسعه‌ی کوچک از سیستم پرداخت غیرتماسی RFID تلقی شود اما چیزی که مشهود است تاثیر این فناوری بر تسریع فعالیت‌های مالی کوچک و روزمره می‌باشد و می‌توان انتظار داشت در آینده‌ای نه‌چندان دور جایگزین مناسبی برای کارت‌های غیرتماسی موجود و همچنین روشی برای انتقال اطلاعات کاربری در قالب یک برچسب شود.
در این مقاله به صورت خلاصه به بیان ویژگی‌های کلی فناوری ارتباط میدان نزدیک (NFC) پرداخته شد و ممکن است بسط دادن بیشتر این مقاله از حوصله کاربر وبلاگینا خارج می‌شد.

 

منبع : 

 گزارش دريچه فناوري گروه فضاي مجازي باشگاه خبرنگاران جوان؛ 

https://www.yjc.ir

* گزارش حسین توکلی