انواع کارتخوان بانکی

انواع , کارتخوان , بانکی با 0 نظر

 

 

انواع کارتخوان بانکی

 

 

دستگاه‌ کارتخوان علاوه بر امکان پرداخت وجه خرید از طریق کارت، دارای عملکردهای مختلفی است که هم دارنده کارت و هم پذیرنده کارت را از مزایای یک شعبه کوچک بانکی برخوردار می نماید.

دستگاه‌های کارتخوان بر اساس بستر ارتباطی و قابلیت‌های آن دارای انواع زیر است:

کارتخوان تلفنی (Dialup):

این نوع دستگاه، ساده‌ترین و رایج‌ترین نوع کارتخوان بوده که جهت اتصال  به شبکه بانکی، از خطوط تلفنی استفاده می‌کند. کاربرد این دستگاه بیشتر در فروشگاه‌های خرد و با تعداد تراکنش متوسط  می‌باشدکه به سادگی و با اتصال تلفن فروشگاه به کارتخوان قابل استفاده خواهد بود. 

کارتخوان شبکه‌ای (Lan):

این نوع دستگاه برای اتصال به شبکه بانکی از بستر شبکه و اینترنت استفاده می‌کند. کاربرد این دستگاه بیشتر در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، مراکز خرید و فروشگاه‌های با تعداد تراکنش بالا می‌باشد و از سرعت مناسبی در پاسخگویی برخوردار است.

کارتخوان بی‌سیم:

برای اتصال این نوع دستگاه به شبکه بانکی به یک سیم‌کارت تلفن همراه که قابلیت ارسال و دریافت داده از طریق شبکه اینترنت (GPRS) بر روی آن فعال باشد نیاز است. استفاده از این کارتخوان‌ها محدودیت مکانی نداشته و در هر نقطه تحت پوشش اپراتور تلفن همراه قابل استفاده می‌باشد. کارتخوان‌های بی‌سیم مناسب شرکت‌های پخش، تحویل حضوری و پیک می‌باشند. 

کارتخوان بلوتوث:

بستر ارتباطی این مدل از کارتخوان همانند سایر کارتخوان‌ها، خط تلفن و یا اینترنت است با این تفاوت که امکان حمل آن به صورت بدون سیم تا شعاع 50 متری امکان پذیر  خواهد بود. کاربرد این دستگاه بیشتر در رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها و سایر فروشگاه‌ها می‌باشد.

کارتخوان رایانه‌ای (PC-Pos):

دستگاه‌های کارتخوان دارای قابلیت اتصال به سیستم‌های کامپیوتری را دارا هستند. در این حالت، عملکرد کارتخوان با فرمان رایانه صورت می‌گیرد. به این ترتیب و با صدور فاکتور در سیستم حسابداری فروشنده، دستور انجام تراکنش به همراه مبلغ و سایر اطلاعات مورد نیاز از رایانه به کارتخوان منتقل شده و دستگاه تنها در صورتی اقدام به چاپ رسید می‌کند که تراکنش با موفقیت انجام شده و مبلغ سند از حساب مشتری کسر شده باشد. همزمان، کارتخوان اطلاعات لازم برای رایانه را نیز جهت ثبت در سیستم حسابداری ارسال کرده تا اطلاعات عملیات مالی انجام شده به سیستم برگشت داده شود.

برخی از این مزایا عبارتند از:

اعلام موجودی و دریافت صورتحساب خریدار و فروشنده

امکان تغییر رمز دستگاه و رمز فروشنده

امکان واریز وجه خرید به حساب‌های متعدد تعریف شده

امکان انصراف از خرید

چاپ مجدد رسید تراکنش

دریافت گزارش صورتحساب روزانه

دریافت گزارش صورتحساب در بازه زمانی خاص

دریافت گزارش صورتحساب شیفت

امکان پرداخت قبض

خرید شارژ تلفن همراه