بارکد دو بعدی چیست؟

بارکد , بعدی , چیست؟ با 0 نظر

در سالهای اخیر استفاده از فناوری بارکد دو بعدی در شرکتهای مختلف تولیدی و خدماتی به منظور جهش در بازار  و فروش محصولات  به صورت گسترده ای مورد استفاده قرار گرفته است.

بارکد 2D مربع پیکسلی است که نشان دهنده داده هایی مانند یک URL وب سایت، اطلاعات تماس، مشخصات کالایی خاص و یا تمامی موارد ذکر شده می باشد؛ که در گوشی های هوشمند، قابلیت ذخیره سازی در اطلاعات تماس شخصی که بارکد را میخواند دارد . روش متداول این است که  کاربر با اسکن نمودن بارکد دوبعدی  به وسیله گوشی هوشمند خود و با استفاده از برنامه هایی که دردسترس همگان قرار دارند  مانند RedLaser  یا ScanLife  این اطلاعات را برای خود ترجمه می کند. این بارکدهای دو بعدی زمانی مفید و کاربردی هستند که کاربر نیاز به دسترسی سریع و آسان به اطلاعات تماس و همچنین URL  یک وبسایت را داشته باشد و دیگر نیازی نیست وقت خود را برای جستجو در موتورهای جستجوگر و یا تایپ نمودن یک آدرس وب، اطلاعات تماس و ... صرف کند و یا بخواهد مشخصات تولید یک کالای خاص را به صورت سریع بدست آورد.

محبوبترین و متداول ترین نوع بارکد های دو بعدی QR Barcode  است که در واقع مخفف Quick Response code می باشد. همچنین انواع دیگری از بارکد های دو بعدی وجود دارد مانند تگهای مایکروسافت که اگر چه به نظر شبیه QR  می باشند اما گاهی اوقات به تکنولوژی های انحصاری برای خواندن آنها نیاز است؛ البته قابلیت های بیشتری مانند قابلیت رد گیری نیز به برخی از این بارکد های دو بعدی می توان افزود.

بر اساس تحقیقات موسسه پژوهشی فورستر در پاییز سال 2013 تنها در حدود 1 درصد از تمام کاربران تلفن همراه و 5 درصد از کاربران گوشی های هوشمند بارکد های دو بعدی را بر روی گوشی های خود نصب نمودند. در این گزارش آمده که استفاده کننده گان بیشتر در رده سنی جوان و میانسال و با درآمدهای بالاتر از متوسط جامعه می باشند که دارای گوشی های هوشمند اندرویدی یا آیفون هستند.

در عین حال بر اساس پژوهش سازمان بازاریابی MGH در بالتیمور،  در مدت مشابه سال گذشته، یک نقطه اوج ترافیک در استفاده از تکنولوژی QR  و بارکد های دو بعدی به ثبت رسیده است که از اوایل امسال 4.5 درصد از این تکنولوژی استفاده می کنند و همچنین 32 درصد از صاحبان گوشی های هوشمند حداقل یکبار یک QR Barcode را اسکن نموده اند و همچنین 70 درصد از پرسش شوندگان گفته اند که می خواهند از این تکنولوژی استفاده نموده و  بارکد دوبعدی را اسکن نمایند. بنابراین تکنولوژی بارکد دو بعدی به زودی به امری معمول و لازم برای تمام شرکتها و کمپانی ها و اشخاص ارائه دهنده خدمات مختلف تبدیل خواهد شد .