انواع تراشه های RFID

انواع , تراشه , های با 0 نظر

انواع تراشه های RFID

با توجه به نیازهای مختلف RFID تراشه های متفاوتی تولید شده اند. هر یک از این تراشه ها قابلیتهای متفاوتی دارند و در موارد مختلفی قابل استفاده هستند. در ادامه نگاهی بر انواع مختلف این تراشه ها و برخی از کاربردهای آنها خواهیم داشت.

تگهای RFID با فرکانس 125KHZ
این گروه از تگها همانطور که از نامشان پیدا است با فرکانس 125KHZ کار می کنند و اغلب تراشه هایی که از این دسته هستند به صورت فقط خواندنی پسیو ارائه می شوند. بدین ترتیب در زمان تولید یک شناسه واحد به تگ اختصاص داده می شود و در هنگام استفاده نمیتوان آن را تغییر داد و کات خوان تنها قادر است این شناسه واحد را بخواند. با انتساب این شناسه به پرونده های اطلاعاتی، اشخاص و کالاها، میتوان آنها را ردیابی نمود. دستگها کارت خوان قادر است این تگها را از فاصله 5 سانتیمتری بخواند.سهولت استفاده از این نوع تگ یکی از قابلیتهایی است که آنها را در گروه یکی از پرمصرف ترین تگهای RFID قرار داده است.

تگهای RFID با فرکانس 13.56MHZ
این گروه از تگها با فرکانس 13.56MHZ کار می کنند و تراشه های موجود در آنها از نوع خواندنی نوشتنی پسیو هستند. این نوع از تگها با نام مایفر(MIFARE) نیز شناخته می شوند. تگهای مایفر دارای یک شماره سریال واحد و مقداری حافظه خواندنی نوشتنی هستند.شماره سریال این تگها در قسمت فقط خواندنی هستن و قابل تغییر و ویرایش نیستند. با توجه به این توضیحات تگهای مایفر کلیه قابلیتهای تگهای 125KHZ را پوشش می دهند به اضافه اینکه دارای مقداری حافظه قابل خواندن و نوشتن نیز هستند. ولی این ویژگی باعث نشده است که جایگزین کارتهای 125KHZ شوند. و تنها در مواردی که نیاز به حافظه خواندنی نوشتنی است از آنها استفاده می شوند. تگهای مایفر خود از انواع متفاوتی است که در مقاله های بعدی در مورد آنها صحبت خواهیم کرد. دستگاه های کارتخوان برای خواندن و نوشتن اطلاعات موجود در تگ باید در فاصله کمتر از 5 سانتیمتری قرار گیرند. شایان ذکر است که این محصول از خانواده RFID قابلیت رمز گذاری بر روی قسمت های داده ای کارت نیز دارند.

تگهای RFID با فرکانس 900MHZ
همانطور که از مطالب قبلی مشاهده می شود تگهای خانواده 125KHZ و 13.56MHZ از خانواده تگهای برد کوتاه پسیو هستند وبرای انتقال اطلاعات به کارت خوان، نیاز است که تگ مربوطه در فاصله کمتر از 5 سانتیمتری کارتخوان قرار گیرد. بر خلاف این دو گروه، تگهای خانواده 900MHZ که به گروه تگهای بردبلند معروف هستند قادر هستند در فاصله طولای تری از دستگاه کارت خوان اطلاعات را ارسال کنند. طبق اطلاعات نویسنده در هنگام نگارش، دستگاه های کارتخوان برد بلند قادر هستند تا فاصله 15 متری تگهای خود را شناسایی کنند. البته این مقدار بستگی بسیار زیادی به جنس تگ و نوع کارت خوان دارد. به طوری که برخی از مدلهای کارتخوان 900 مگاهرتر تنها قادر هستند از فاصله 1 متری تگهای خود را شناسایی کنند. و بهترین نوع کارت خوان طبق تحقیقات انجام شده می توانند از فاصله 15 متری عملیات شناسایی را انجام دهند. تگهای 900 مگاهرتز دارای یک شناسه واحد هستند و افلب فاقد حافظه خواندنی نوشتنی هستند. علیرغم ایدآل به نظر رسیدن تگهای 900 مگاهرتز، نمیتوان برای استفاده های حساس و غیر قابل اشتباه از آنها استفاده کرد. زیرا ممکن است تگی از جلو کارت خوات عبور کند ولی بنا به دلایل مختلف شناسایی نشود. و در حالتی که چند تگ به صورت همزمان در مقابل کارت خوان قرار گیرند ممکن است یک یا چند تگ شناسایی نشود. به عنوان مثال تحقیقاتی جهت حضور و غیاب دانش آموزان به صورت اتوماتیک انجام شد و مشخص شد که ممکن است دانش آموزی هنگام عبور از مقابل تگ شناسایی نشود. بنابر این تگهای 900 مگاهرتز بایستی در مواردی مورد استفاده قرار گیرند که هزینه شناسایی نشدن تگ زیاد نبوده و خطاهای عدم شناسایی قابل چشم پوشی است. یکی از رایج ترین موارد استفاده تگهای 900 مگاهرتز، استفاده در پارکینگ های اتوماتیک است. در این حالت تگ به صورت برچسب بر شیشه اتوموبیل نصب می شود و دستگاه کارت خوان بر روی درب پارکینگ نصب می شوند. با توجه به مستقیم بودن زاویه اتوموبیل و کارت خوان، احتمال عدم شناسایی بسیار کم است و همچنین خودرو در حال نزدیک شدن به کارت خوان است و در نهایت مقابل کارت خوان متوقف می شود. بنابر این احتمال خطا در شناسایی کارت بسیار کم است.

تگهای RFID با فرکانس 2.5GHZ
سه گروه از تراشه های معروف RFID معرفی شدند. و با نگاهی به آنها میتوان دید که همه آنها از خانواده تگهای پسیو Passive هستند. و همانطور که در مقاله های قبلی بیان شد تگهای RFID به دو گروه عمده اکتیو و پسیو تبدیل می شوند. تگهای خانواده 2.5GHZ از گروه تگهای اکتیو هستند که اغلب دارای باتری داخلی بوده و انتقال اطلاعات به کارت خوان را با فاصله تا 100 متری انجام می دهند(بستگی به نوع تگ و نوع کارت خوان دارند) ضریب خطای پایین تری دارند و قابل اعتماد تر هستند. در مقایسه تگهای برد بلند اکتیو و پسیو می توان گفت درنوع پسیو قیمت دستگاههای کارت خوان بالاتر و قیمت تگها پایین تر هستند و لی تر تگهای اکتیو 2.5گیگاهرتز کارت خوانها قیمت پایین تری دارند ولی تگها قیمت بالاتری نسبت به خانواده پسیو دارند. همچنین ضخامت تگهای اکتیو بالاتر است و نمیتوانند مانند برچسب یا امثال آن به شیشه بچسبند. که این تفاوت ها خاص بودن موارد استفاده تگهای برد بلند اکتیو را نشان می دهند.