نرخ پرش(Bounce Rate) چیست؟

نرخ , پرش(Bounce , Rate) , چیست؟ با 0 نظر

نرخ پرش یا Bounce rate به تعداد کاربرانی گفته می‌شود که به سایت شما مراجعه می‌کنند و بدون اینکه به صفحات دیگر سایت شما بروند از سایت شما خارج می‌شوند که این خروج یا از طریق بستن مرورگر یا کلیک روی دکمه بازگشت و یا کلیک کاربر روی لینکی از سایت شما اتفاق می‌افتد.تصور کنید سایت شما 2000 بازدید یکتا روزانه دارد و نرخ پرش سایت شما 70 درصد است . این یعنی 1400 نفر از افرادی که از سایت شما بازدید می‌کنند بدون آنکه سراغ صفحه دیگری از سایت شما بروند از سایت خارج می‌شوند یا دکمه برگشت را کلیک می‌کنند. که این اصلا خوب نیست و باید به عنوان مدیر سایت فکری برای رفع آن بکنید.

در زیر ۲۰ روش را آورده‌ایم که به کمک آن نرخ پرش(Bounce Rate) وبسایت‌تان را کاهش دهید:

 ۱- زمان باز شدن یا لود صفحه

صفحات وبسایت شما تا جایی که می‌شود باید سریع باز شود. درست است که کاربر ایرانی به دلیل کندی سرعت اینترنت به طور کلی صبورتر است، ولی با گذشت هر ثانیه از زمان بارگذاری صفحه احتمال ترک وبسایت توسط کاربر بیشتر می‌شود. حجم تصاویر و کدها را بهینه کنید و هر چیز اضافه و غیرمفیدی را دور بریزید.

 

۲-صدا

بیشتر کاربران اگر چیزی بشنوند که خوششان نیاید بلافاصله وبسایت شما را ترک می‌کنند. هر چیزی که صدا می‌دهد، از قطعات صوتی تا ویدیوهایی که خودبخود پخش می‌شود را از صفحه حذف کنید. چه موسیقی باشد چه کلام.

 

۳- تاثیر بصری اولیه

وبسایت شما باید تصویری از کیفیت ارائه بدهد، و تصویری از محصول یا خدمتی که ارائه می‌کنید به نمایش درآورد؛ مثلا برای هتل، راحتی/خوش‌برخوردی؛ برای فروشگاه آنلاین، قابلیت اعتماد؛ و برای وبلاگ یا مرجع، دانش و یادگیری.

 

۴- سازگاری

اگر ٪۵۰ کاربران شما هنوز از اینترنت اکسپلورر ۶ استفاده می‌کنند و وبسایت شما هم در این مرورگر قدیمی بد باز می‌شود، این یعنی ٪۵۰ درصد مخاطبین شما وبسایت را ترک خواهند کرد. سایت را در تمام مرورگرهای مرتبط آزمایش کنید.

 

۵-تیتر و عنوان مرتبط

اگر کاربر شما دنبال «ویجت‌های اندروید» می‌گشته و عنوان شما به شکلی نگوید که «همان اطلاعاتی که درباره‌ی ویجت‌های اندروید می‌خواهی»، ممکن است کاربر سایت را ترک کند.

می‌توانید برای عنوان صفحه‌تان یک روکش شکلاتی درست کنید. می‌توانید یک اسکریپت اضافه کنید که بررسی کند بازدیدکننده از چه طریقی وارد وبسایت شده و پیغام مرتبطی نشان دهد. مثلا اگر به دنبال «ویجت‌های اندروید» جستجو کرده، اسکریپت می‌تواند این مسئله را کشف کند و عنوانی نشان دهد که این کلمات کلیدی را در خودش جای داده باشد. یا آنکه اگر از وبسایت دیگری به اینجا هدایت شده است، می‌توانید یک پیغام خوش‌آمدگویی نشان دهید که به جایی که از آن آمده اشاره کند و پیغام شخصی‌تر و حتی مرتبط‌تری بسازد.

 

۶- عنوان جذاب در  کاهش نرخ پرش

عنوان‌ها و سرتیترها علاوه بر مرتبط بودن باید جذاب هم باشد تا مخاطب را به خواندن و در نهایت انجام عملی ترغیب کند.

 

۷- تصاویر

یک تصویر خوب، مثلا اسکرین‌شاتی از محصولی که ارائه می‌دهید، می‌تواند در یک لحظه درک اولیه‌ای از اینکه محصول چه هست، چه شکلی است (یعنی کاربردپذیری یک محصول نرم‌افزاری) و برخی از وی‍ژگی‌ها و امکاناتش به مخاطب منتقل کند. مثلا اگر کاربر به دنبال نرم‌افزاری است که فایل MPEG را به AVI تبدیل کند، اسکرین‌شاتی از یک دکمه‌ی بزرگ بگذارید که رویش نوشته «تبدیل MPEG به AVI». بازدیدکننده بدون آنکه حتی یک کلمه از متن را بخواند بلافاصله متوجه می‌شود که این نرم‌افزار همان کار مورد نظرش را انجام می‌دهد،

 

۸- به بالای فولد بچسبید

تعریف: هر محتوایی که بدون اسکرول کردن و جابجا شدن در صفحه‌ی مرورگر کاربر نمایان است، بالای فولد است.

اطلاعات مهم و گام‌های بعدی که کاربر باید بردارد را بالای فولد نگه دارید. اگر کاربر چیزی که می‌خواهد را در نگاه اول نبیند ممکن است سایت را ترک کند.

 

۹- سادگی

باقی صفحه را ساده نگه دارید، شلوغش نکنید و بیشتر از ۵ گزینه برای پیمایش سایت نگذارید. در واقع باید فقط یک فراخوان به عمل (call to action) اصلی وجود داشته باشد که گام بعدی را کاملا مشخص کند، مثلا «اطلاعات بیشتر»، «افزودن به سبد»، «ثبت‌نام» و از این قبیل. در روندهای طراحی جدید می‌بینیم که این اکشن‌ها معمولا دکمه‌های بزرگ و برجسته‌ای است که درون صفحه کاملا توی چشم است.

 

۱۰- زبان

برای صحبت کردن با مخاطب از زبان مرتبط و مناسبی استفاده کنید تا پیام‌تان به خوبی منتقل شود. اگر به شکل نادرستی با مردم صحبت کنید آنها را از خود دور می‌کنید، و حتی ممکن است برنجند. به خصوصیات مخاطب‌تان فکر کنید؛ جوان است یا پیر؟ سواد کامپیوتری دارد یا نه؟ آیا خلاق است، فنی است، حرفه‌ای است، مصرف‌کننده است؟ و چیزهایی از این قبیل. و حواستان به اشتباه املایی و تایپی هم باشد!

 

۱۱- متن لقمه‌ای

پاراگراف ۳۰ خطی خیلی چیز ترسناکی است! متن را به قطعات کوچکتر و قابل هضم بشکنید و بالای هرکدام هم یک زیرعنوان مفهوم و مرتبط قرار دهید. اینطوری مخاطب می‌تواند خیلی راحت صفحه را اسکن کند و چیزهایی که دنبالش است را بیابد.

 

۱۲- محتوای مرتبط نشان دهید

به عنوان موضوع بچسبید. به مخاطب همان چیزی را بدهید که می‌خواهد. پرحرفی نکنید و از اصل موضوع منحرف نشوید.

 

۱۳-محتوای مرتبط جایگزین نشان دهید

اگر کسی با جستجوی «تی‌شرت زرد» سر از وبسایت شما در آورده و شما تی‌شرت زرد ندارید، به جایش تی‌شرت‌های سبز و آبی و نارنجی قرمز به او نشان بدهید. شاید این رنگ‌ها را به ناامید برگشتن ترجیح بدهد.

 

۱۴- حواس‌پرتی‌ها را حذف کنید

پنجره‌های پاپ‌آپ خودکار، متن متحرک، لوگی چرخان و تبلیغات فلش را تا جای ممکن حذف کنید.

 

۱۵- گشتن در باقی سایت را راحت کنید

حتما یک منوی راحت و مشخص داشته باشید. مثلا ممکن است بازدیدکننده بخواهد قبل از آنکه خریدی انجام دهد اول کمی درباره‌ی شرکت شما بداند یا تلفن تماس شما را داشته باشد. اگر راحت این چیزها را پیدا نکند ممکن است پشیمان شود و برود.

مدت‌ها است که رسم شده لوگوی شرکت به صفحه‌ی اصلی سایت پیوند بخورد، پس اگر کار آنطور که باید پیش نرفت و بازدیدکننده چیزی که می‌خواست را پیدا نکرد، دست‌کم بتواند به راحتی به صفحه‌ی اول برگردد و دوباره تلاش کند.

 

۱۶-به‌روز باشید

اگر محتوا را مرتبا به‌روز نمی‌کنید، پس دست‌کم هر اشاره‌ای به تاریخ آن را حذف کنید. «آخرین ویرایش در بهمن ۱۳۸۲» قطعا مخاطب را از محتوای شما ناامید می‌کند.

 

۱۷- محدودیت‌های فنی

اگر صفحه‌ی شما برای معرفی و نمایش کارِ محصول متکی به ویدیوی فلش است، دقت کنید که آیا مطمئنید مخاطب هدف‌تان می‌تواند آن را ببیند؟ گاهی شبکه‌ی شرکت‌ها محدود شده و این نوع محتوا را مسدود می‌کند، یا از آن مهم‌تر اساسا سرعت و ترافیک اینترنت کاربر کشش پخش ویدیو ندارد. اگر کاربر به کادر خالی بربخورد یا ویدیو کند و با وقفه‌ی بسیار پخش شود یا ترافیک کاربر را بخورد، ممکن است صفحه را ترک کند.

 

۱۸- یک کادر جستجوی خوب اضافه کنید

کاربرها اغلب وقتی چیزی را که می‌خواهند بلافاصله پیدا نکنند، آن را جستجو می‌کنند. فراهم آورن کادر جستجوی خوب در کاهش نرخ پرش بسیار موثر است. مثلا بتوانند بر اساس صفت در محصولات شما جستجو کنند.

 

۱۹-تصدیق (testomonial)

تصدیق‌های «آدم‌های واقعی» در تعریف از تجربه‌ی خوب‌شان یا موفقیتی که به کمک محصول شما به آن رسیده‌اند را در جای مناسبی قرار دهید. ذات انسان طوری است که کاربر حس می‌کند او هم دلش می‌خواهد به آن موفقیت‌ها برسد.

 

۲۰- فرم‌ها

اگر اکشنی که از کاربر انتظار دارید پر کردن یک فرم است، آن را تا جای ممکن کوتاه کنید. اگر کاربر دنبال محصول دانلودکردنی است، آیا واقعا لازم است که از او کد پستی بخواهید و وادارش کنید یک فرم تایید پر کند؟

 

 به طور خلاصه، فاکتور نرخ پرش این گونه عمل می‌کند:

 

اگر کاربری بر روی سایتی در نتایج جستجو کلیک کند و سپس مدتی در آن سایت بماند، این نشان می‌دهد که این وب‌سایت با عبارت مورد جستجو مرتبط بوده و هدف خود را به انجام رسانده است. بنابراین گوگل این وب‌سایت را در رتبه بهتری قرار خواهد داد.

اگر کاربری بر روی یکی از نتایج جستجو کلیک کند و سپس بلافاصله به صفحه نتایج جستجو برگردد (یا بر روی وبسایت دیگری کلیک کند)، این نشان می‌دهد که این سایت برای کاربر مفید نبوده و بنابراین این سایت رتبه خوبی را در مورد عبارت مورد جستجو کسب نخواهد کرد.

به طور خلاصه سایتی که برای کاربر جذاب باشد و طوری قالب‌بندی شده باشد که بازدیدکننده را حفظ کند نرخ پرش بسیار کمی خواهد داشت و اینگونه سایت‌ها برای موتورهای جست‌وجو هم محبوبیت بالایی دارند و در نتایج جست‌وجو رتبه خوبی خواهند داشت.