خرید و فروش اینترنتی را بشناسیم

خرید , فروش , اینترنتی , بشناسیم با 0 نظر

در این شاخه از تجارت الكترونیك ، خریدار برای سفارش كالای مورد نظر خود ابتدا وارد سایت فروشگاه اینترنتی می‌شود و پس از مشاهده و بررسی مشخصات كالاهای مورد نظر خود ، آنها را انتخاب و سپس با وارد كردن اطلاعات شخصی و آدرس پستی خود ، خرید را نهایی می‌كند . 

اطلاعات سفارش كالا در بخش كنترل پانل فروشگاه اینترنتی به اطلاع فروشنده می‌رسد و فروشنده سفارش رسیده را آماده كرده و سپس از طریق پست یا پیك آن سایت را به دست خریدار می‌رساند .
دریافت وجه كالا معمولا به دو روش در ایران معمول است ، یكی دریافت وجه هنگام تحویل كالا و دیگری پرداخت الكترونیكی است كه هم‌ اینك در سطح كشورامكانپذیر است .
بنابراین در خرید و فروش اینترنتی ، فروشگاه ها می‌توانند با ایجاد یك سایت اینترنتی و انعقاد قرارداد با پست ، به مشتریان خود خدمات رسانی و از طریق شبكه بانكی وجه كالای فروخته شده را دریافت كنند .
مشتری پس از دریافت كالا از مامور پست می‌تواند در حضور مامور كالای خود را باز كرده و درصورت مورد قبول نبودن آن را برگشت دهد . طیف گسترده‌ای از كالاها از املاك و مستغلات گرفته تا خوراك و پوشاك از طریق اینترنت قابل خرید و فروش است .
به گفته مسوول تجارت الكترونیك پست استان خوزستان ، آغاز خرید و فروش اینترنتی در این استان به سال ۸۲  باز می‌گردد و هم‌اینك ماهانه یك هزار الی یكهزار و ‪۵۰۰مرسوله میان خریداران و فروشندگان اینترنتی استان توزیع می‌شود.
"
سعید جمشیدصفا" در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت : استان خوزستان از نظر حجم خرید و فروش اینترنتی بعد از تهران و مشهد در رتبه سوم كشور قرار دارد.
این كارشناس ، وضع حجم فعلی خرید و فروش اینترنتی استان‌ را نامطلوب دانست و افزود : افزایش این حجم نیاز به اطلاع رسانی و فرهنگسازی دارد.
جمشید صفا ادامه داد : اداره‌ كل پست خوزستان در تلاش است با فراهم آوردن زیر ساخت ها ، زمینه مناسبی برای گسترش تجارت الكترونیك فراهم آورد كه امكان پرداخت از طریق تمامی كارت های عضو شبكه شتاب از آن جمله است . وی از جمله مزایای خرید اینترنتی را صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌های رفت و آمد ، كاهش ترافیك شهری، متعادل شدن قیمت ها و پیشگیری از عرضه كالا به قیمت های متفاوت توسط فروشندگان مختلف عنوان كرد . این كارشناس اضافه كرد : خرید و فروش از طریق اینترنت می‌توانند با دادن اطلاعات كامل به خریدار ، جلوی سوء استفاده‌های احتمالی را گرفته و رضایت مصرف‌ كنندگان را افزایش دهد.
جمشید صفا گفت : فروشندگان نیز با دسترسی پیدا كردنبه مشتریان بیشتر ، از مزیت این نوع تجارت بهره‌مند می‌شوند . هم اینك سیستم "پرداختبه آدرس،WWW.PARDAKHT.COMبزرگترین فروشگاه اینترنتی كشور در  استان اصفهان است كه به واسطه انعقاد قرارداد همكاری با پست نسبت به فروش و ارسال كالاهای درخواستیآنان به محل فعالیت دارد. هم‌اكنون ‪۱۶فروشگاه اینترنتی دارای قرارداد همكاری باپست ، در استان خوزستان فعالیت دارند.
مسوول تجارت الكترونیك پست خوزستان با بیان اینكه تمامی فروشگاه های استان می‌توانند نسبت به فروش آنلاین اقدام كنند ، برای مشاوره با فروشگاه های متقاضی راه‌اندازی فروشگاه الكترونیكی ، اعلام آمادگی كرد.
وی در خصوص ایجاد زمینه لازم برای ورود شركت ها و موسسات تولیدی در عرصه خرید و فروش اینترنتی گفت: پست استان در حال بررسی راهكارها و ایجاد سیستم های حمل و نقل لازم برای ارسال و دریافت هر نوع مرسوله سبك و سنگین است.