اینترنت اشیاء

اینترنت , اشیاء با 0 نظر

اینترنت اشیاء


اینترنت اشیا برای متصل کردن هزاران دستگاه‌‌‌‌‌‌‌ به ‌‌‌‌‌‌‌هم و به اشتراک‌‌‌‌‌‌‌گذاری داده بین آن‌‌‌‌‌‌‌ها، از روش‌‌‌‌‌‌‌های مختلفی بهره می‌‌‌‌‌‌‌گیرد؛ دفاتر کاری و خانه‌‌‌‌‌‌‌ها به‌‌‌‌‌‌‌طور معمول برای اتصال دستگاه‌‌‌‌‌‌‌ها، از WiFi یا بلوتوث استفاده می‌‌‌‌‌‌‌کنند. گفتنی است که دو مورد یاد شده، محبوب‌‌‌‌‌‌‌ترین روش‌‌‌‌‌‌‌ها برای عملی‌‌‌‌‌‌‌کردن این کار هستند.

کاربردهای اصلی


فناوری اینترنت اشیا در زمینه‌‌‌‌‌‌‌های مختلفی مورداستفاده قرار می‌‌‌‌‌‌‌گیرد و توانایی این را دارد که انجام کارهای گوناگون را برای انسان‌‌‌‌‌‌‌ها ساده کند. در ادامه، اصلی‌‌‌‌‌‌‌ترین کاربردهای این فناوریِ انقلابی را مورد بررسی قرار می‌‌‌‌‌‌‌دهیم:

 

خانه‌‌‌‌‌‌‌های هوشمند
به ‌‌‌‌‌‌‌بیان ساده، «خانه هوشمند» یعنی اتصال یک خانه و لوازم داخلی آن به‌‌‌‌‌‌‌هم، از طریق یک سیستم کاملا خودکار. در ادامه، به‌‌‌‌‌‌‌شرح مهم‌‌‌‌‌‌‌ترین کاربردهای فناوری اینترنت اشیا در خانه‌‌‌‌‌‌‌های هوشمند می‌‌‌‌‌‌‌پردازیم:

 

نورپردازی خانه
اگر در خانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی هوشمند خود از لامپ‌‌‌‌‌‌‌های متصل‌‌‌‌‌‌‌شده به اینترنت اشیا استفاده کنید، این لامپ‌‌‌‌‌‌‌ها می‌‌‌‌‌‌‌توانند زمان خروج شما از خانه یا حتی اتاق‌‌‌‌‌‌‌ها را تشخیص دهند و این یعنی دیگر لازم نیست نگرانِ خاموش کردن لامپ‌‌‌‌‌‌‌ها پیش از خروج از خانه باشید؛ چرا که به ‌‌‌‌‌‌‌لطف وجود IoT، لامپ‌‌‌‌‌‌‌ها خود‌به‌خود خاموش می‌‌‌‌‌‌‌شوند.

کاربرد مهم دیگر، این است که می‌‌‌‌‌‌‌توانید از طریق دستگاه کنترل‌‌‌‌‌‌‌کننده (نظیر گوشی هوشمند) به‌‌‌‌‌‌‌راحتی در گوشه‌‌‌‌‌‌‌ای از خانه بنشینید و لامپ‌‌‌‌‌‌‌ها را خاموش و روشن کنید؛ نکته‌‌‌‌‌‌‌ی جالب اینجاست که از لحا‌‌‌‌‌‌‌ظ تئوری حتی اگر آن سر دنیا هم باشید، می‌‌‌‌‌‌‌توانید به‌‌‌‌‌‌‌راحتی از طریق دستگاه خود، لامپ‌‌‌‌‌‌‌های خانه را کنترل کنید! این قابلیت مهم می‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث امنیت هرچه بیشتر خانه به‌‌‌‌‌‌‌هنگام خالی بودن آن شود؛ برای مثال، شما می‌‌‌‌‌‌‌توانید شب‌‌‌‌‌‌‌ها با گوشی خود، لامپ‌‌‌‌‌‌‌های خانه را روشن کنید تا اطرافیان فکر کنند که در خانه حضور دارید و فکر ورود بی‌‌‌‌‌‌‌اجازه به‌‌‌‌‌‌‌خانه‌‌‌‌‌‌‌ی شما به سر سارقان نزند.

 

سیستم‌‌‌‌‌‌‌های امنیتی خانه
کاربران می‌‌‌‌‌‌‌توانند به‌‌‌‌‌‌‌راحتی، دوربین‌‌‌‌‌‌‌های مداربسته را به‌‌‌‌‌‌‌صورت ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته، از طریق اینترنت اشیا کنترل کنند و خیالشان از بابت امنیت خانه راحت باشد.

کاربر همچنین می‌‌‌‌‌‌‌تواند با نصب دوربین و میکروفون در جلوی خانه‌‌‌‌‌‌‌اش، قبل از باز کردن در، از طریق میکروفون با افراد جلوی خانه صحبت کند و آنها را ببیند.

یکی دیگر از ویژگی‌‌‌‌‌‌‌های کاربردی و جالب، این است که کاربران می‌‌‌‌‌‌‌توانند از درهایی که به‌‌‌‌‌‌‌صورت خودکار باز و بسته می‌‌‌‌‌‌‌شوند نیز در خانه‌‌‌‌‌‌‌ی خود استفاده کنند. این درها برای باز و بسته شدن، از یک‌‌‌‌‌‌‌سری حسگر ویژه استفاده می‌‌‌‌‌‌‌کنند که در آنها تعبیه شده است.

 

دستگاه قهوه‌‌‌‌‌‌‌ساز
اگر آن‌‌‌‌‌‌‌قدر تنبل هستید که حتی حوصله‌‌‌‌‌‌‌ی خاموش کردن دستگاه قهوه‌‌‌‌‌‌‌ساز را نیز ندارید، اینترنت اشیا دوای دردتان است. دستگاه‌‌‌‌‌‌‌های قهوه‌‌‌‌‌‌‌ساز می‌‌‌‌‌‌‌توانند پس از اینکه شما قهوه‌‌‌‌‌‌‌تان را میل کردید، به‌‌‌‌‌‌‌صورت خودکار خاموش شوند.

کاربر می‌‌‌‌‌‌‌تواند دستگاه را طوری تنظیم کند که در وقت مشخصی از روز، به‌‌‌‌‌‌‌صورت خودکار روشن شود؛ فرض کنید که عصر شده است و شما از سر کار برمی‌‌‌‌‌‌‌گردید، دیگر لازم نیست سراغ روشن کردن دستگاه و درست کردن قهوه بروید؛ کافی است پس از ورود به خانه، از طریق گوشی‌‌‌‌‌‌‌تان دستور ساخت قهوه را صادر کنید.

 

سیستم‌‌‌‌‌‌‌های حرارتی خانه
دستگاه‌‌‌‌‌‌‌های مختلفی در بازار وجود دارند که با استفاده از آنها می‌‌‌‌‌‌‌توان میزان حرارت خانه را تنظیم کرد. چنین دستگاه‌‌‌‌‌‌‌هایی به‌‌‌‌‌‌‌طور معمول توانایی این را دارند که با اطلاع از دمای هوای داخل و خارج از خانه، سیستم‌‌‌‌‌‌‌های گرمایشی را روشن و خاموش کنند. اگر این دستگاه‌‌‌‌‌‌‌ها را به اینترنت اشیا متصل کنید، آنها می‌‌‌‌‌‌‌توانند به‌‌‌‌‌‌‌هنگام کاهش بیش از حد دمای خانه، سیستم گرمایشی را روشن و به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هنگام رسیدن به دمای مطلوب، این سیستم را خاموش کنند؛ نکته‌‌‌‌‌‌‌ی جالب‌‌‌‌‌‌‌توجه اینجاست که تمامی این‌‌‌‌‌‌‌کارها به‌‌‌‌‌‌‌صورت خودکار صورت می‌‌‌‌‌‌‌گیرد.

 

گجت‌‌‌‌‌‌‌های پوشیدنی
یکی دیگر از کاربردهای اینترنت اشیا که همه‌‌‌‌‌‌‌روزه در سراسر دنیا درحال رشد است، به استفاده از آن در گجت‌‌‌‌‌‌‌های پوشیدنی نظیر ساعت‌‌‌‌‌‌‌ها و مچ‌‌‌‌‌‌‌بندهای هوشمند مرتبط می‌‌‌‌‌‌‌شود. شرکت‌‌‌‌‌‌‌های بزرگی نظیر گوگل و سامسونگ طی سال‌‌‌‌‌‌‌های اخیر، سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاری عمده‌‌‌‌‌‌‌ای را روی فناوری اینترنت اشیا انجام داده‌‌‌‌‌‌‌اند.

گجت‌‌‌‌‌‌‌های پوشیدنی شامل یک‌‌‌‌‌‌‌سری حسگر هستند و از نرم‌‌‌‌‌‌‌افزاری ویژه برای جمع‌‌‌‌‌‌‌آوری اطلاعات کاربرانشان بهره می‌‌‌‌‌‌‌گیرند؛ این گجت‌‌‌‌‌‌‌ها در نهایت داده‌‌‌‌‌‌‌های جمع‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آوری ‌‌‌‌‌‌‌شده را تحلیل می‌‌‌‌‌‌‌کنند و نتایج را به‌‌‌‌‌‌‌کاربر گزارش می‌‌‌‌‌‌‌دهند.

 

خوردروها
استفاده از فناوری در خودروها اساسا یک هدف اصلی را دنبال می‌‌‌‌‌‌‌کند: بهینه‌‌‌‌‌‌‌سازی عملکرد اجزای داخلی. با این‌‌‌‌‌‌‌همه، وقتی خودروها به فناوری اینترنت اشیا تجهیز شوند، می‌‌‌‌‌‌‌توانند به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خوبی از خودشان مراقبت کنند. IoT همچنین می‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث شود که خودروها با بهره‌‌‌‌‌‌‌گیری از حسگرهای ویژه و البته اینترنت، امنیت مسافران را بالا ببرند. همواره دو دلیل برای راحتی هک‌‌‌‌‌‌‌شدن دستگاه‌‌‌‌‌‌‌های مبتنی بر اینترنت اشیا مطرح می‌‌‌‌‌‌‌شود: مورد اول این‌‌‌‌‌‌‌ است که دستگاه‌‌‌‌‌‌‌های یادشده از طریق اینترنت به‌‌‌‌‌‌‌هم متصل شده‌‌‌‌‌‌‌اند و اینترنت هم در حالت کلی در معرض خطر هک قرار دارد.

مورد دوم این است که بسیاری از دستگاه‌‌‌‌‌‌‌های مبتنی بر این فناوری، توسط شرکت‌‌‌‌‌‌‌های بعضا کوچک ساخته شده‌‌‌‌‌‌‌اند و این شرکت‌‌‌‌‌‌‌ها، منابع و زمان کافی را برای قرار دادن ساختارهای امنیتی قدرتمند در دستگاه‌‌‌‌‌‌‌هایشان نداشته‌‌‌‌‌‌‌اند. اینترنت اشیا می‌‌‌‌‌‌‌تواند در آینده‌‌‌‌‌‌‌ای نزدیک به یکی از تحولات عظیم در حوزه‌‌‌‌‌‌‌ی فناوری تبدیل شود و نحوه‌‌‌‌‌‌‌ی زندگی کردن ما را از جهات زیادی دستخوش تغییر کند