چارچوب زبان برنامه نویسی دات نت

چارچوب , زبان , برنامه , نویسی , دات با 0 نظر

چارچوب دات‌نت   .net framework

یک فناوری نرم‌افزاری است که بر روی تمامی ویرایش‌های سیستم‌عامل ویندوز مایکروسافت قابل اجراست و در سیستم‌عامل‌های دیگر از جمله لینوکس و مکینتاش نیز وارد شده است.

این چارچوب شامل مجموعه‌ای از زبانهای برنامه‌نویسی است که سی شارپ و ویژوال بیسیک مهمترین آنها می‌باشند. مجموعه‌ای از کتابخانه‌های بسیار غنی جهت کمک به سهولت توسعه نرم‌افزار در این چارچوب قرار گرفته‌اند که در قالب بخشهای عمده‌ای همچون فناورهای   ASP.NET  ,  ADO.NET و بسیاری فناوری‌های خاص دیگر ارائه می‌شوند که تعداد آنها در نسخه‌های اخیر همگام با محدود تر شدن اهداف مایکروسافت بیشتر شده است.

بخش کامپایلر این چارچوب یک مفسر همزمان است ، به این معنی که کد تمام زبانها به یک زبان میانی به نام اسمبلی ترجمه شده و توسط یک ماشین مجازی بر اساس نیازها و مشخصات هر سیستم‌عامل و سخت‌افزار به اجرا در می‌آیند . کتابخانه‌های از پیش نوشته شده که در این چارچوب قرار دارند و در واقع پایه‌های اشیاء و کلاس‌های اصلی (Base Classes) این چارچوب را تشکیل می‌دهند بخش وسیعی از نیازهای برنامه‌نویسی را تحت پوشش قرار می‌دهند. از این جمله می‌توان به واسط‌های گرافیکی کاربر، دسترسی به پایگاه‌های داده ، رمزنگاری ، برنامه‌های تحت‌وب ، الگوریتم‌های کار با اعداد و ارتباطات شبکه‌ای را نام برد.

در ژوئن ۲۰۰۰ ، شرکت مایکروسافت ایجاد چهارچوب نرم‌افزاری دات‌نت ، به همراه یک زبان برنامه‌نویسی جدید به نام سی شارپ را اعلام کرد. چارچوب دات‌نت یک مجموعه وسیع از امکانات برنامه‌نویسی است.

زبان‌های #C  و Visual Basic .NET  و ASP.NET  همگی از چارچوب دات‌نت استفاده می‌کنند. برنامه‌های نوشته شده در این چهارچوب ، ابتدا به زبان میانی مایکروسافت و متاداده (metadata) ترجمه شده و سپس توسط  CLR اجرا می‌شوند.
دات نت باعث شد که قدرت برنامه‌نویسی در زبانهای تحت این چارچوب یکسان شود و تفاوت فقط در نوع کد نویسی باقی بماند  ، چون ابزار و قدرت در دات نت از خواص دات نت است ، نه زبان.

تغییر عمده‌ای که در برنامه‌نویسی با دات نت نسبت به گذشته قابل رویت است نحوه اتصال به پایگاه‌های داده است که علاوه بر روش‌های قدیمی مانند DAO و ADO می‌توان از فناوری جدید ADO.NET و Entity Framework استفاده کرد.

تست دات نت :

تست یکی از اجزای مهم در تولید نرم‌افزار است، در دات‌نت نیز مانند سایر فناوری‌ها نیاز به تست وجود دارد. نیاز به ابزار قدرتمندی برای پروفایل کردن برنامه‌های کاربردی دات نت همیشه احساس می‌شود. در تست باید میزان و نحوه استفاده از پردازنده، ورودی/ خروجی و حافظه را در سطح برنامه مشخص نماییم.

ابزارهای profiler، برخلاف ابزارهای monitoring ، اشکالات کارایی و کندی سیستم را در سطح برنامه‌نویسی مشخص می‌کنند.